Tuesday, September 25, 2012

Keputusan PRK : Razif Fuad menang undi tertinggi

Nilai, 25 Sept - Debaran menantikan keputusan penuh pilihan raya kampus USIM akhirnya berakhir apabila calon umum dari Fakulti Kepimpinan dan Pengurusan (FKP) menang undian tertinggi bagi kerusi umum.

Razif mengatasi 10 calon umum yang lain dengan mendapat undian sebanyak 6214 undi.

Beliau disusuli oleh calon umum dari Fakulti Sains dan Teknologi, Nadrahtul Huda Misral yang beroleh 6019 undi. Calon-calon lain iaitu Nazmin Yusoff (FST) sebanyak 5748 undi; Adam Fariz dari FKP sebanyak 5672 undi; Mohd Shukri dari FEM sebanyak 5360 undi; Suhaimi dari FPBU - 4869 undi; Sawari dari FPQS sebanyak 4725 undi dan Safwan Hamdy dari FST sebanyak 4294 undi.

Manakala bagi 4 kawasan fakulti yang melibatkan pertandingan tiga penjuru, turut menyaksikan persaingan yang sengit dan sihat antara calon-calon yang bertanding.

Bagi perebutan dua kerusi FST, calon Nur Wajihah Atiqullah dan Mohd Azizi Alias dipilih sebagai pemenang dengan masing-masing mendapat 889 undi dan 730 undi, mengatasi calon seorang lagi, Syed Hafizin Jamil yang beroleh 489 undi.

Pertandingan di FPBU pula menyebelahi calon Fatimah Az-zahra' (495) dan Nur Afiah Abdul Shukor (426 undi), mengatasi calon Husnirulhuda yang mendapat 231 undi.

Bagi kerusi FKP, calon Mohd Ali Omar (827 undi) dan Nur Syuhadah Sudiro (764) dipilih untuk mewakili MPP FKP, mengatasi calon ketiga, Rafiq Akhmal yang beroleh 388 undi.

Kerusi FSU tidak kurang sengitnya apabila pengundi memilih Mohd Zuhdi dan Mohd Syakir yang masing-masing beroleh 785 undi dan 795 undi, menewaskan calon tahun 3, Rashid yang mendapat 460 undi.

Keputusan penuh ini melengkapkan calon-calon yang akan mengisi kabinet kepimpinan MPP 2012 yang baharu setelah hampir setengah tahun kosong tanpa pemilihan pimpinan yang terbaru.

Keputusan diumumkan oleh TNC HEPA, Prof. Dato' Dr. Mohamed Asin Dollah yang mewakili Naib Canselor yang mempunyai urusan luar.

Tahun ini menyaksikan sebanyak 6533 pemilih atau 85.16% di kalangan pelajar Sarjana Muda, Sarjana dan PhD keluar mengundi. Manakala 1138 tidak hadir untuk mengundi.

Fakulti Pergigian mencatatkan keputusan keluar mengundi 100% dengan seramai 134 pelajar turun menunaikan tanggungjawab sebagai pemilih.

Dalam ucapan aluan beliau, Dato' Asin mengucapkan syukur dan tahniah kepada semua pelajar dan Jawatankuasa Pelaksana Pemilihan kerana proses pilihan raya kampus pada tahun ini berjalan lancar tanpa sebarang gangguan dan mengekalkan rekod proses pemilihan MPP yang aman.

Usimkini mengucapkan tahniah kepada semua calon yang bertanding, tidak kira yang menang atau kalah, atas kesungguhan dan komitmen yang ditunjukkan dalam mendukung semangat kepimpinan mahasiswa di kampus. -Usimkini

2 comments:

  1. Typo"..hampir setengah harun kosong tanpa pemilihan pimpinan ..."edit blek admin..t ade pihak2 tertentu jadikan isu lak..:)

    ReplyDelete