Saturday, September 22, 2012

Kampus suram, calon fokus kempen di FB

22 Sept, Nilai - Meskipun tempoh berkempen sudah bermula, namun masih belum ada sebarang poster dan kain rentang yang dinaikkan di kawasan sekitar kampus dan fakulti.

Tinjauan krew Usimkini mendapati, tempat-tempat tumpuan utama seperti PKP, foyer-foyer fakulti dan tempat menunggu bas masih belum kelihatan sebarang poster kempen calon-calon yang bertanding.

Berbanding tahun-tahun sebelumnya, poster dan sepanduk akan dinaikkan sebaik sahaja selesai sesi pengenalan calon dan semua jentera pelajar dikerah untuk menggantung bahan-bahan kempen di segenap kampus.

Suasana suram ini menimbulkan tanda tanya di kalangan pelajar, terutama mengenai tenaga kerja jentera HEP yang seolah-olah tidak berperanan dengan baik dalam menjayakan pilihan raya kampus kali ini.

Malahan, jentera pelajar HEP juga seakan-akan kurang menonjol pada malam sesi pengenalan calon kerana tiada sebarang pakaian rasmi atau tag nama yang dipakai bagi menzahirkan kumpulan pelajar yang membantu HEP mengurus selia PRK kali ini.

Dalam masa yang sama, kebanyakan calon lebih cenderung memilih untuk memulakan perang poster di laman sosial Facebook dan blog, seawal pagi semalam.

Rata-rata calon yang ditinjau Usimkini di laman Facebook mendapati setiap calon dan penyokong sudah membuat persiapan awal untuk memulakan kempen di media. 

Terdapat pelbagai poster dengan reka bentuk yang menarik dipamerkan bertujuan untuk membentangkan misi kepimpinan dan manifesto masing-masing, dengan gaya yang tersendiri. Malah, ada calon yang menampilkan tema poster kempen ala Presiden Barrack Obama.

Usimkini dimaklumkan, Jawatankuasa Pemilihan MPP telah membenarkan calon-calon yang membuat permohonan untuk menampal dan mempamerkan poster daripada mereka sendiri setelah mendapat kelulusan semalam. -Usimkini

No comments:

Post a Comment