Wednesday, September 12, 2012

Pilihanraya kampus USIM disahkan pada 25 Sept

12 Sept, Nilai - Tarikh terkini bagi proses pilihanraya kampus (PRK) bagi pemilihan barisan kabinet Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) IPTA/S disahkan pada 25 September 2012.

Sumber Bahagian Hal Ehwal Pelajar dari semua universiti awam tempatan mengesahkan tarikh pilihanraya yang akan diadakan serentak di seluruh kampus pada Selasa, 25 September depan.

Walau bagaimanapun, hanya empat kampus yang memilih untuk mengadakan PRK 5 hari lebih lebih awal, iaitu Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Tun Hussein Onn (UTHM) dan Universiti Teknologi Malaysia Melaka (UTeM).

Keempat-keempat IPT tersebut dijadual akan mengadakan PRK pada 20 September depan.

Berita terbaru ini sekaligus melenyapkan teka-teki tarikh PRK yang didakwa sebilangan pihak sebagai cubaan pihak tertinggi Kementerian Pengajian Tinggi untuk merahsiakan dahulu tarikh tersebut bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 terlebih dahulu.

Dalam masa kira-kira tiga minggu sahaja lagi, bahang PRK diramalkan akan mulai terasa di seluruh kampus, terutama di IPT-IPT sekitar lembah Klang yang akan menyaksikan kembali pertembungan dua kumpulan aktivis mahasiswa utama, iaitu Aspirasi Mahasiswa dan Pro-Mahasiswa.

Walau bagaiamanapun, rekod perjalanan PRK bagi kampus USIM sebelum ini berjalan dengan aman dan lancar tanpa sebarang pertandingan membabitkan kumpulan tertentu. - Usimkini

No comments:

Post a Comment