Thursday, September 06, 2012

Pilihanraya kampus berjalan serentak 25 Sept

Teka-teki tarikh pilihanraya kampus (PRK) yang hampir setengah tahun tertangguh akhirnya terjawab apabila Datuk Maslan Ahmad, Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri memaklumkan bahawa PRK akan dijalankan serentak di semua kampus pada 25 September.

Walau bagaimanapun, makluman tersebut masih belum disahkan secara rasmi oleh mana-mana pihak berkenaan termasuk menteri di Kementerian Pengajian Tinggi.

Tarikh tersebut diumumkan oleh beliau dalam satu program di Universiti Putra Malaysia, baru-baru ini.

Usimkini difahamkan, cadangan tarikh tersebut kini menjadi tarikh tumpuan oleh semua Bahagian Hal Ehwal Kampus di semua IPTA. Beberapa jentera pilihanraya kampus di beberapa IPT tempatan yang utama juga sudah mula digerakkan semula setelah beberapa bulan dikhabarkan tidak digerakkan.

Pilihanraya kampus di kebanyakan IPT pada tahun ini diramal akan berlaku pertembungan sengit antara dua kumpulan gerakan mahasiswa tradisi, iaitu Pro-Mahasiswa dan Penggerak Mahasiswa atau lebih dikenali sebagai kumpulan Aspirasi.

Siswa persoal Datuk Maslan

Dalam perkembangan lain, seorang siswa dari Universiti Malaya mempersoalkan autoriti Datuk Maslan Ahmad yang mengumumkan tarikh pilihanraya kampus.

Mohd Taufik Abdul melalui twitternya mempertikaikan YB Datuk Ahmad Maslan sebagai tidak layak untuk mengumumkan tarikh PRK memandangkan kedudukan 

"Siapa YB Ahmad Maslan (untuk umumkan tarikh PRK)? Adakah dia Naib Canselor Universiti?" kata Mohd Taufiq yang juga merupakan Pengerusi Pro Mahasiswa Nasional.

Siswa tersebut juga menegaskan berdasarkan ucapan Datuk Maslan itu, menguatkan lagi pendedahan terbaru oleh kumpulan Pro Mahasiswa sebelum ini yang mendakwa penangguhan PRK didalangi sendiri oleh Jabatan Perdana Menteri.

Walau bagaimanapun, belum ada respon lanjut daripada KPT bagi menjawab pelbagai spekulasi yang timbul susulan daripada pendedahan yang dinamakan sebagai OPS 2020 tersebut.

Terdapat beberapa kampus tempatan seperti UNIMAP dan USM dikatakan tidak akan mengadakan pilihanraya kampus dalam masa terdekat kerana bertembung dengan hari konvokesyen.

Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) dijangka akan menerima tarikh 25 September sebagai tarikh pilihanraya kampus berdasarkan sumber terdekat Usimkini yang memaklumkan Bahagian HEP sudah mula melakukan persiapan jentera dan menyusun tarikh untuk tujuan berkenaan.

USIM antara kampus yang mengadakan pilihanraya kampus bagi pemilihan MPP secara aman tanpa sebarang pertembungan dua kumpulan Pro Mahasiswa dan Pro Aspirasi. - Usimkini

No comments:

Post a Comment