Sunday, June 08, 2014

Nasihat MPP Sempena Peperiksaan Akhir Semester



MPP mengingatkan mahasiswa tentang beberapa perkara menjelang peperiksaan akhir semester yang akan bermula esok hari.

Di musim peperiksaan ini mahasiswa/i haruslah menjaga kesihatan dan menjaga keselamatan diri masing-masing daripada terlibat dengan sebarang kejadian yang tidak diingini, di samping berterusan membuat persiapan akhir sebelum masuk ke dewan peperiksaan.

Selain itu, dinasihatkan juga agar berterusan menjaga baik hubungan dengan Allah dan sesama manusia. Mintalah doa daripada kedua ibu-bapa, kerana doa mereka mustajab.

Exam adalah medan ujian yang akan menguji tahap kefahaman dan kesediaan kita terhadap subjek-subjek yang telah dipelajari sepanjang semester. Justeru, ketelusan dan kejujuran dalam menjawab soalan adalah amat diperlukan dalam usaha mengukur tahap kefahaman dan persedian mahasiswa, selain akan menentukan keberkatan ilmu yang dipelajari. Ilmu yang bermanfaat itu pasti akan membimbing pemiliknya untuk untuk taat kepada suruhan Allah dan menjauhi segala laranganNya.

Berusaha, berdoa, dan bertawakal insyaAllah, kejayaan pasti akan dimiliki.

Akhir kalam, semoga urusan semua calon dipermudahkan dan mendapat kejayaan yang cemerlang di dalam peperiksaan akhir semester kedua yang akan membuka tirainya tidak lama lagi.

Bitaufik wa najah. Allahumma amiin wa taqobalullahu mina wa minkum.

Rencana di atas adalah daripada Saudara Mohd Taqwudin Mohd Yazid, Exco Akademik & Pembangunan Intelektual MPP.

No comments:

Post a Comment