Friday, June 06, 2014

Taklimat Yuran: Terma & Syarat Untuk Menduduki Peperiksaan Akhir Semester

Hasil mesyuarat antara pihak pentadbiran universiti & Majlis Perwakilan Pelajar pada 5 Jun lepas, mesyuarat yang dipengerusikan oleh Prof. Dato' Dr. Musa Ahmad, bersetuju untuk membenarkan mahasiswa menduduki peperiksaan akhir semester walaupun masih berhutang dengan beberapa syarat.

Wakil Jabatan Undang-Undang USIM, Puan Yuhani Jamiran menjelaskan terma & syarat yang telah dipersetujui oleh mesyuarat bagi membenarkan mahasiswa menduduki peperiksaan akhir semester.

Terdapat dua (2) syarat yang dikenakan oleh pihak pengurusan.
  1. Tunjukkan komitmen dengan bayar hutang pada tahun ini dengan jumlah sekurang-kurangnya RM1000 ringgit.
  2. Mahasiswa perlu menandatangani surat akujanji di Jabatan Undang-Undang USIM. Antara terma dalam surat akujanji adalah mahasiswa mestilah jelaskan baki tunggakan yuran kepada universiti sebelum atau pada 31 Julai 2014. 
Sekiranya mahasiswa gagal jelaskan kesemua baki tunggakan hutang, mahasiswa akan ditahan daripada melihat keputusan peperiksaan akan datang, dan tidak dibenarkan mendaftar kursus pada semester hadapan.
Beliau menegaskan bahawa keputusan ini tergunapakai untuk semester ini sahaja, dan tidak semestinya terpakai pada semester berikutnya.

Bagi memudahkan urusan, Jabatan Bendahari dan Jabatan Undang-Undang akan membuka kaunter pada esok hari, Sabtu, 7 Jun bermula jam 10 pagi hingga 2 petang. Walaubagaimanapun, hanya urusan mengemaskini lejar sahaja yang akan dilayan. Urusan rayuan tidak akan dilayan sama sekali.

Sepanjang taklimat, kelihatan banyak persoalan ditimbulkan oleh mahasiswa antarabangsa, terutamanya tentang kemampuan untuk menjelaskan keseluruhan jumlah hutang tertunggak sebelum 31 Julai. Namun jawapan yang diberikan tetap tidak ada kompromi.

No comments:

Post a Comment