Wednesday, June 04, 2014

Hubungi MPP Untuk Selesaikan Masalah Yuran

Jabatan Bendahari sekali lagi mengeluarkan kenyataan berkenaan mahasiswa yang gagal melunaskan hutang yuran pengajian semester yang tertunggak dengan menghalang daripada menduduki peperiksaan akhir semester yang dijadualkan bermula pada 8 Jun 2014.

Berikutan isu yuran yang tidak pernah selesai, pihak Majlis Perwakilan Pelajar berusaha mewakili mahasiswa dalam membela rakan-rakan mahasiswa yang tidak dibenarkan mencetak slip masuk peperiksaan disebabkan yuran tertunggak.

Menurut kenyataan terbaru daripada Majlis Perwakilan Pelajar, mereka telah mengadakan perbincangan bersama Naib Canselor Akademik & Antarabangsa, Profesor Dato' Dr. Musa Ahmad, dan menyenaraikan beberapa masalah yang berlegar dalam kalangan mahasiswa, antaranya ialah mahasiswa sudahpun melunaskan semua hutang pengajian namun lejar akaun tidak dikemaskini & dihalang dari mencetak slip peperiksaan. Isu kedua ialah mahasiswa yang lambat menerima tajaan dari mana-mana persatuan @ yayasan negeri sekaligus gagal membayar yuran dan dihalang mencetak slip peperiksaan. Isu ketiga ialah berkenaan mahasiswa yang gagal melunaskan hutang dan tidak dibenarkan menduduki peperiksaan akhir semester tanpa ada alasan yang kukuh.

MPP menyarankan agar golongan ketiga ini berurusan secara langsung dengan pihak Jabatan Bendahari, manakala untuk kumpulan pertama dan kedua, diminta berurusan dengan MPP melalui Facebook MPP.

Isu yuran sentiasa menjadi isu yang kritikal di saat mahasiswa terpaksa berhadapan dengan peperiksaan akhir semester. Pihak Jabatan Bendahari sehingga kini belum membentangkan sistem yang kondusif dan proakif dalam menyelesaikan masalah ini walaupun sudah bertahun-tahun mengulangi perkara yang sama.

USIMKini

No comments:

Post a Comment