Wednesday, June 04, 2014

MPP Akan Jumpa TNCAA Selesaikan Masalah Yuran

Naib Yang Di-Pertua I MPP, Saudara Azizi bin Alias (gambar) menyatakan bahawa MPP akan mengadakan satu perjumpaan bersama Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa, Profesor Dato' Dr. Musa bin Ahmad bagi menyelesaikan masalah yang menimpa mahasiswa. Beliau turut menegaskan bahawa notis awal berkenaan halangan bagi mahasiswa yang tidak menyelesaikan yuran semester sudahpun dikeluarkan sejak 7 Mac lalu.

Beliau dipetik dari laman Facebook beliau sebagai berkata, "Suka untuk saya jelaskan kembali , peraturan tidak membenarkan pelajar yang berhutang mengambil peperiksaan telah dilaksanakan bermula pada tahun 2010 lagi.Namun setiap semester, pihak MPP akan turun naik merayu meminta agar Bendahari melepaskan juga pelajar-pelajar ini untuk mengambil peperiksaan."

Tambah beliau lagi, "Namun tahun ini, Pihak Bendahari telah memutuskan agar peraturan ini benar-benar dilaksanakan bermula semester ini . Malah satu memo khas pada 7 Mac 2014 telah dikeluarkan selepas isu panas PTPTN 5 Mac 2014 meminta pelajar membayar yuran & sesiapa yang gagal menjelaskan hutang tidak akan dibenarkan mengambil peperiksaan. Saya fikir ini bukan tindakan terburu-buru dari Pihak Bendahari. Tindakan ini hadir setelah 4 tahun memberi peluang kepada pelajar untuk melangsaikan hutang pengajian. Esok pihak MPP akan berjumpa dengan Timbalan Naib Canselor Akademik & Antarabangsa USIM, Prof Dato' Dr Musa Ahmad bagi mencari lagi lubang-lubang peluang untuk membantu rakan mahasiswa/i yang tersepit kala ini."

Krew USIMKini walaubagaimanapun mendapat ura-ura daripada segelintir mahasiswa untuk mengadakan mogok untuk memboikot peperiksaan akhir semester ini sekiranya masalah yuran tidak dapat diselesaikan oleh pihak-pihak yang berkenaan.

USIMKini

No comments:

Post a Comment