Monday, October 07, 2013

Tarikh Pilihan Raya Kampus 20 IPTA


7 Oktober, Nilai - Tarikh Pilihan Raya Kampus seluruh IPTA sudah tersebar. Gambar di atas menunjukkan senarai tarikh PRK bagi 20 buah IPTA seluruh Malaysia.

PRK USIM ditetapkan pada 24 Oktober serentak dengan USM, UNIMAS, dan UMS. Bagi universiti-universiti 'panas' seperti UM dan UKM, Pilihan Raya Kampus diadakan pada 23 Oktober, sehari lebih awal dari USIM.

UIAM yang terkenal sebagai kubu kuat Pro-Mahasiswa dijadualkan akan mengadakan Pilihan Raya Kampus pada 30 Oktober 2013.

Walaupun UM, UKM, UIA dan lain-lain IPTA zon tengah kekal dengan sistem Pro-Aspirasi dan Pro-Mahasiswa, USIM tetap kekal dengan sistem individu tanpa melibatkan mana-mana kumpulan. 

"Kita akan kekal dengan cara ini dan saya fikir, pelajar kita juga tidak ada masalah dengannya. Sistem sebagaimana IPTA lain (UKM, UM, UIA) tidak sesuai dilaksanakan di USIM."

"Biarlah PRK di USIM berlangsung dengan cara kami sendiri tanpa sebarang provokasi, pergaduhan dan pertelingkahan. Apatah lagi, kami membawa imej Universiti Islam.", ujar YDP MPP USIM, Mohamad Razif Mohamad Fuad ketika ditemuramah krew USIMKini.

No comments:

Post a Comment