Thursday, October 24, 2013

Lintas Langsung Pemilihan MPP USIM 2013/2014

Kredit: Ubaydullah Khairuddin

8.35 pagi - Pusat-pusat pengundian mula dibuka di kawasan fakulti-fakulti. Beberapa Pegawai Pusat Teknologi Maklumat (PTM) menyelenggara tempat pengundian sebelum dibuka untuk pengundian jam 9 pagi. Beberapa pengawal keselamatan turut berada di pusat pengundian untuk memantau keadaan.

9.00 pagi - Pelajar mula turun mengundi. FSU mendahului peratusan tertinggi diikuti FPBU dan FKP. Dua buah bas pelajar USIM DQ kelihatan berada di kampus.

10.38 pagi - FPSK dan FPg mendahului diikuti FPBU dan FSU. Antara faktor yang dilihat menyumbang kepada peningkatan mendadak ini adalah jumlah pelajar fakulti-fakulti berkenaan yang sedikit.

11.05 pagi - Berlaku sedikit kekecohan di FKP apabila pelajar Tahun 1 mengadu yang kad matrik mereka tidak dapat dikesan melalui sistem eUndi. Hal ini kemudiannya dirujuk kepada Ketua Pusat Pengundian.

12.30 tengahari Suasana di beberapa pusat pengundian semakin meriah dengan pengundi yang berpusu-pusu hadir. Beberapa calon umum dilihat berlegar-legar di fakulti lain sambil beramah mesra dengan siswa/i.

1.36 petang - Terdapat laporan server down di FSU menyebabkan proses pengundian tergendala hampir 10 minit

2.15 petang - Peratusan keseluruhan pengundian setakat ini yang tertinggi adalah FPg 97%, dan yang terendah adalah FKP 50%. 

2.35 petang - Dilaporkan ada sedikit isu di FSU apabila seorang pemilih 'diminta' supaya mengundi calon-calon tertentu di kerusi fakulti oleh petugas PRK di luar pusat mengundi (dari kalangan pelajar), juga di dalam pusat mengundi (staf). Pemilih terbabit dikhabarkan akan membuat laporan kepada Ketua Pusat Pengundian.

4. 05 petang - Server di FSU sekali lagi bermasalah dan kali ini lebih lama menyebabkan pengundian sekali lagi tergendala. Walaubagaimanapun, sistem dapat dipulihkan seperti sediakala beberapa ketika kemudian.


5. 00 petang - Pengundian ditutup dengan menyaksikan FPg (98.69%), FPQS (84.91%) dan FPBU (82.60%) menduduki tangga teratas dalam peratusan keluar mengundi.

No comments:

Post a Comment