Tuesday, September 03, 2013

Harga Minyak Naik: Apa Komen Mahasiswa USIM?

Putrajaya hari ini mengumumkan langkah untuk menaikkan minyak petrol RON95 dan diesel kepada 20 sen seliter, kata Datuk Seri Mohd Najib Razak hari ini.

Najib, yang juga merupakan Menteri Kewangan, berkata kenaikkan tersebut akan berkuatkuasa mulai tengah malam ini.

"Selepas berbincang, saya mengumumkan kenaikkan RON95 sebanyak 20 sen seliter," kata Najib.

Menurut Najib lagi, kerajaan ketika ini menanggung subsidi sebanyak subsidi sebanyak 83 sen seliter bagi RON95 dan RM1.00 seliter bagi diesel, serta menegaskan kerajaan masih lagi memberi subsidi yang banyak kepada rakyat.

"Pengurangan subsidi sebanyak 20 sen ini bermakna kerajaan masih memberi subsidi sebanyak 63 sen seliter bagi RON95 dan 80 sen seliter untuk diesel," kata Najib selepas selesai mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Dasar Fiskal (FPC) di Pejabat Perdana Menteri.

Kali terakhir minyak petrol RON95 dan diesel adalah naik pada tahun 2010, dimana mengalami kenaikkan sebanyak 5 sen seliter.


Beliau juga menegaskan langkah tersebut bagi memastikan sasaran kerajaan untuk mencapai defisit fiskal dalam lingkungan 3% berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun 2015 dan bajet berimbang menjelang tahun 2020.

Tinjaun Krew USIMKini di beberapa stesen minyak berdekatan Nilai mendapati, kenderaan  seperti kereta dan motor sudah memenuhi stesen minyak Petronas dan Shell seawal Maghrib. 

Krew USIMKini telah melakuan tinjauan di Facebook untuk mendapatkan respon mahasiswa USIM berkenaan kenaikan harga minyak. Berikut adalah antara komen-komen yang kami peroleh














2 comments:

  1. Kos perubatan saya sebanyak RM10,000 lebih. Ibu saya terpaksa buat loan. Keluar-keluar hospital sahaja minyak naik. Allah hancurkan pemimpin yang zalim.

    ReplyDelete