Thursday, September 25, 2014

Yuran Semester - Mahasiswa Ambilan Kedua 'Ditindas'?

Selepas seminggu kemasukan mahasiswa Tahun Satu ambilan kedua, USIMKini mendapat laporan tentang isu yuran yang melibatkan mahasiswa Tahun Satu ambilan kedua ini.

Menurut maklumat yang diterima, mahasiswa Tahun Satu ambilan kedua seramai lebih kurang 300 orang mengadu 'dipaksa' membayar keseluruhan yuran untuk semester pertama, yang berjumlah RM1900 secara keseluruhan pada hari pendaftaran tersebut, 17 September lalu.

Perkara ini dilihat sebagai sesuatu yang mencurigakan apabila warta yang dikeluarkan oleh Jabatan Bendahari membenarkan yuran dibayar sepenuhnya sehingga akhir semester tersebut, dan bukannya pada hari pertama pendaftaran.

Majlis Perwakilan Pelajar ketika dihubungi menjelaskan bahawa mereka tidak mendapat apa-apa maklumat tentang isu yang dihadapi oleh mereka yang terlibat. "Kami langsung tidak tahu menahu tentang perkembangan mahasiswa ambilan kedua. MPP tidak terlibat dengan program hari taaruf mereka. Yang menguruskan keseluruhan program pada hari tersebut adalah Pembimbing Rakan Sebaya (PRU)," jelas Azmil Abu Seman, YDP MPP USIM.

Merujuk kepada surat tawaran yang diterima oleh mahasiswa ambilan kedua ini, jelas dinyatakan supaya mahasiswa yang menerima tawaran supaya melunaskan keseluruhan yuran pengajian pada hari pendaftaran tersebut.

Krew USIMKini masih cuba mendapatkan maklumat yang jelas berkenaan isu ini.

No comments:

Post a Comment