Monday, September 08, 2014

Isu Bas Berulang Lagi

Dalam kesibukan dan keterujaan kemasukan pelajar baru dan kemasukan semester baharu, isu-isu yang sentiasa berulang menjadi satu rutin bagi mahasiswa USIM. Hari pertama perkuliahan, sudah kedengaran beberapa mahasiswa mula merungut tentang jadual bas yang tidak konsisten.

Kebanyakan mahasiswa Tahun 1 bekas pelajar Tamhidi USIM meluahkan rasa tidak puas hati dengan perkhidmatan bas yang disediakan. Ketika ditanya oleh krew USIMKini, mereka mengatakan masih mampu bersabar dan mengharapkan yang terbaik daripada Jabatan Pembangunan & Pengurusan Fasiliti USIM (JPPF).

Walaubagaimanapun, mahasiswa Tahun 2 dan ke atas meluahkan rasa kesal dengan sikap yang ditunjukkan oleh JPPF memandangkan isu bas sudah berlarutan dari tahun ke tahun dan tidak pernah selesai.

Majlis Perwakilan Pelajar dilihat mengambil berat dengan luahan mahasiswa dengan meminta mahasiswa yang terlibat untuk mengambil gambar yang berkaitan dan menghantarnya kepada MPP untuk susulan lanjut bersama pihak pentadbiran. Isu bas ini juga dilihat sebagai satu peluang kepada MPP untuk memansuhkan peraturan yang dikenakan oleh pihak pengurusan universiti kepada mahasiswa Tahun 1 yang tidak dibenarkan membawa kenderaan ke kampus.

"Pihak MPP juga akan bertegas dengan keputusan kami untuk membatalkan kembali peraturan tidak membenarkan pelajar Tahun 1 dari membawa kenderaan," respon saudara Azizi Alias, Naib Yang Di-Pertua 1 MPP.

Saudara Azmil Abu Seman, YDP MPP pula memaklumkan bahawa satu mesyuarat bersama MPP, JPPF, dan TNC HEPA pula akan diadakan pada esok hari bagi membincangkan tentang pergerakan bas.

Namun demikian, berdasarkan hasil daripada mesyuarat-mesyuarat sebelumnya yang diadakan oleh MPP bersama pihak pentadbiran sejak beberapa tahun yang lalu tidak menunjukkan satu kesan yang konsisten dan berterusan. Langkah yang diambil seolah-olah hanya meredakan kemarahan mahasiswa untuk satu tempoh masa, dan kemudiannya perkara yang sama berulang lagi.

Hal ini menyebabkan ramai mahasiswa lebih selesa menggunakan kenderaan sendiri berbanding menggunakan perkhidmatan yang disediakan oleh USIM, yang antara objektif pencapaian kualitinya adalah 'menyediakan perkhidmatan dan produk berkualiti yang memenuhi kepuasan pelanggan berdasarkan skop yang diluluskan dengan purata markah melebuhi 60%', namun hakikatnya jauh panggang dari api.

"Buat apa tiap-tiap tahun keluarkan jadual bas berlainan? Kolej Kediaman ada sebanyak itu juga. Waktu kuliah mula jam 8 pagi habis jam 10 malam juga." Luah salah seorang pelajar.

No comments:

Post a Comment