Tuesday, September 16, 2014

Yuran LSP - Cadangan MPP ditolak

Keputusan mesyuarat MPP bersama JKPU yang diadakan petang semalam dilihat tidak membantu menyelesaikan masalah yang ditimbulkan oleh Pusat Pengajian Teras berikutan caj yang dikenakan untuk penglibatan Program Pengukuhan Bahasa (LSP).

Dua cadangan awal daripada MPP untuk sama ada dihapuskan terus caj yuran LSP atau dikurangkan kadar caj yuran LSP langsung tidak diterima oleh pihak pentadbiran. Menurut maklumat yang diterima, pihak pentadbiran berkeras dengan bayaran itu dan menyifatkan bahawa cadangan untuk dimansuhkan atau dikurangkan itu sebagai tidak logik, dan mahasiswa tetap perlu membayar yuran tersebut walaupun diakui kesalahan makluman itu dari pihak PPT sendiri.

Dalam keadaan terdesak, MPP dilihat cuba memenangi hati mahasiswa apabila tetap menyediakan alternatif lain denan meminta PPT mengemaskini kenyataan di dalam e-Student agar lebih jelas dan mudah untuk difahami. Mereka juga menggesa pihak PPT agar membuat permohonan maaf secara terbuka (mengeluarkan kenyataan maaf di Estudent) kepada para mahasiswa yang terlibat. Ketiga, mencadangkan agar pembayaran caj tersebut boleh dibuat secara beransur-ansur. PPT juga diminta melampirkan hitam putih kos operasi LSP kepada MPP untuk dinilai, dan yang terakhir adalah meminta agar satu sesi dialog bersama PPT diadakan sekiranya perlu.

Sehingga kini, masih belum ada jawapan daripada PPT untuk cadangan alternatif daripada MPP.

USIMKini

No comments:

Post a Comment